شارژ کارتریج بهتر است یا تعویض کارتریج ؟

هر پرینتر برای چاپ اسناد و تصاویر دارای یک تونر کارتریج می باشد که در مواقعی که پودر کارتریج تمام می شود می توان مجددا آن را شارژ نمود و خرید یک تونر کارتریج جدید الزامی نیست.

دراینجا سوالاتی برای کابران ایجاد می شود که شارژ کارتریج با تعویض آن چه تفاوتی دارد؟ آیا شارژ کارتریج در کیفیت چاپ تاثیر دارد؟  میزان کار در شارژ یا تعویض آن متفاوت است؟ تعویض یا شارژ کارتریج برای کدام مارک از پرینترها مناسب است؟ تفاوت قیمت در شارژ کارتریج با تعویض آن چقدر است؟ که دراین مقاله سعی شده است به این سوالا پاسخ داده شود.

چاپگر های موجود در بازار (اچ پی، پاناسونیک، کانن، اپسون، سامسونگ، برادر و زیراکس) می باشد که اچ پی، پاناسونیک، کانن و اپسون از محبوبیت بیشتری بر خوردارند.


تعویض یا شارژ کارتریج برای کدام مارک از پرینترها مناسب تر است؟

کارتریج پرینتر ها هر 6 ماه یا کمتر بسته به میزان استفاده کابران تمام می شود و شارژ مجدد آن نسبت به تعویض آن مقرون به صرفه تر است. پرینترها قبل از اتمام کارتریج به کار پیغام می دهند تا کابر برای شارژ اقدام نماید. تعداد دفعاتی که می توان کارتریج پرینترهای پاناسونیک و اچ پی را شارژ کرد بسیار زیاد است به همین علت می توانید پس از اتمام کارتریج  برای شارژ مجدد آن اقدام نمایید. پرینتر هایی با مارک های دیگر را هم حداقل 2 الی 3 بار مجاز به شارژ کارتریج آن ها هستید و امکان دارد اگر بیش از چند بار شارژ شوند چیپ کارتریج بسوزد. کار چیپ این است که در نرم افزار پرینتر نشان دهد که چه مقدار از تونر باقی مانده است و اگر هم که بسوزد باز هم مقدار تونر را تمام شده نشان می دهد.

 تعویض کارتریج

میزان کار در شارژ کارتریج یا تعویض آن متفاوت است؟

میزان کار در شارژ کارتریج یا تعویض آن تفاوتی ندارد و فقط در بعضی مدل ها روی کیفیت تاثیر می گذارد. درصورتی که پرینتر پیغام اتمام کارتریج می دهد می توانید با تکان دادن کارتریج  و استفاده دوباره آن صفحات دیگری را نیز به چاپ برسانید.

به طور کلی میزان کار و مقدار جوهر مصرفی در پرینترهای جوهر افشان و لیزری متفاوت است.

در پرینتر های لیزری به عوامل زیر بستگی دارد:

  • پوشش صفحه چاپ شد
  • حجم کار
  • نوع تصویر چاپ شده
  • شرایط محیطی
  • روشن بودن پرینتر دز صورتی که چاپ نمی کند
  • حالت دو طرفه و انتخاب سینی کاغذ ورودی و خروجی
  • نقطه رنگ
  • کالیبراسیون پرینتر
  • حالت کپی و فکس برای چاپگرها
  • عملکرد کارتریج در مواقع اتمام جوهر

و در پرینترهای جوهر افشان نیز به عوامل زیر بستگی دارد:

  • پوشش صفحه
  • نوع رنگ
  • میزان کیفیت
  • انتخاب نوع کاغذ
  • حالت 2 طرفه
  • انتخاب نوع جوهر

چه موقع به جای شارژ ، کارتریج را عوض می کنیم؟

کارتریج ها در بعضی از پرینتر ها بعد از 2 الی 3 بار شارژ شدن دیگر مورد استفاده نیستند و پیغام تمام شدن مواد مصرفی را می دهند در این صورت با مراجعه به متخصصین شارژ اگر امکان شارژ آن وجود نداشت آقدام به تعویض آن نمایید.

اگر از پرینترهای رنگی جوهر افشان حداقل 2 بار در هفته استفاده نشود باعث خشک شدن جوهر کارتریج می شود و شارژ آن بی فایده است  به همین دلیل نیاز به تعویض کارتریج می باشد.

شارژ کارتریج

تفاوت شارژ با تعویض آن از دیدگاه مشتری:

بعضی از مشتریان با توجه به حساس بودن نوع چاپ خود اقدام به خرید کارتربج میکنند. که این کار خوب است ولی مقرون به صرفه نیست و مشتری هزینه زیادی بابت این کار پرداخت میکند.  ولی درصورتی که مشتری به تعمیر گاه های مجاز مراجعه کند میتواند از کیفیت شارژ خوب بهره ببرد. زیرا تعمیرگاه های مجاز از تونر شارژی مرغوبی در شارژ و قطعات با کیفیت برای کارتریج استفاده میکنند. مشتری در صورتی که کارتریج را شارژ کند، هم یک‌ چهارم  هزینه را پرداخت می کند و هم از کیفیت خوبی مانند کارتریج نو بهره میبرد، با این تفاوت که کارتریج های شارژی بیشتر از کارتریج های نو تونر میشوند و چیزی حدود ۸۰ یا ۹۰ درصد کارتریج  پر می شود ولی کارتریج های نو حدود ۴۰ در صد بیشتر تونر ندارند.

شارژ کارتریج

درام کارتریج چه موقع باید تعویض شود؟

اگر صفحات پرینتر تار و غیر واضح باشند نشان دهنده ی این است که درام پرینتر آسیب دیده و باید عوض شود.  یا نیاز به تعویض کارتریج است که با چک کردن آن متوجه میشویم که آیا کارتریج هم مشکلی دارد یا خیر؟

اگر کارتریج مشکلی نداشت شاید با تمیز کردن درام این مشکل حل شود ولی در غیر این صورت درام باید عوض شود.

وجود لکه های سیاه روی صفحات نیز می تواند یکی دیگر از علائم آسیب دیدن درام باشد. باز هم اگر با تمیز کردن آن مشکل برطرف نشد نیاز به تعویض درام است.

کیفیت چاپ پایین هم یکی دیگر از این موارد است که اگر این مورد مربوط به تمام شدن مواد مصرفی کارتریج نباشد باید درام را تعویض کرد.

چاپ صفحات خالی یا خاکستری و صدا های غیرمعمولی پرینتر هم می تواند از مشکلاتی محسوب شود که باعث تعویض درام می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.