پرکاربردترین چاپگر های موجود در بازار ایران چه ویژگی هایی دارند ؟

انواع پرینتر کدامند و چه کاربرد هایی دارند ؟

پرینتر رنگی جوهرافشان

پرینترهای رنگی به دو دسته خانگی یا اداری و صنعتی تقسیم می شوند

در مدل خانگی، کاغذ و هد چاپگر حرکت می کند ولی در مدل صنعتی هد ثابت و کاغذ از زیر هد حرکت می کند. کاتریجی که به عنوان منبع رنگ در پرینتر استفاده می شود بر روی صفحه ای که قرار است عمل چاپ روی آن انجام شود حرکت می کند و جوهر مایع، از نازل های بسیار ریز کارتریج بر روی صفحه می ریزد و عملیات چاپ صورت می گیرد. شرکت های سرشناس تولید کننده ی پرینتر رنگی، کانن، اپسون، اچ پی، هیولت، لکسمارک، پکارد می باشند. این مدل مناسب برای چاپ تصاویر گرافیکی با کیفیت و نمودارهای رنگی مناسب است و برای چاپ متون کیفیت خوبی ندارد.

شرکت های مختلف در ساخت پرینترهای رنگی تکنولوژی های متفاوتی را به کار برده اند. مثلا شرکت کانن و هیلوت پاکارد تکنولوژی حباب حرارتی را ارائه کرده اند. در این  پرینترهای رنگی، ترانزیستوری وجود دارد که حرارت ایجاد می کند و باعث تبخیر جوهر می شود تا حباب مورد نظر بوجود آید. هنگامی که این حباب ها افرایش پیدا می کند مقداری جوهر از افشانک ها خارج می شود و به طور همزمان قطرات جوهر از افشانک ها خارج می شود و روی سطح کاغذ می ریزد، ایجاد یک خلا  هنگامی که حباب پخش می شود باعث می شود جوهر زیاد نشست نکند.

این پرینترها 300 الی 600 افشانک ریز دارند.

چاپگر

شرکت دیگری مانند اپسون تکنولوژی جریان الکتریسیته را در اثر فشار برای چاپ ارائه کرده است. در این چاپگرها برای هر افشانک از یک کریستال استفاده می شود که به آن کریستال فشاری گفته می شود. کریستال فشاری در پشت مخزن وجود دارد که با دریافت یک شارژ الکتریکی ضعیف، در مخزن جوهر، ارتعاش ایجاد می کند و باعث می شود مقدار کمی جوهر از افشانک ها خارج شود. وقتی که ارتعاش تمام می شود، ارسال جوهر هم بوسیله افشانک ها متوقف می شود.

هنگامی که گزینه چاپ را در سیستم خود می زنید اطلاعات به درایور چاپگر ارسال می شوند، سپس اطلاعات توسط درایور به طوری که برای چاپگر قابل فهم باشد ترجمه می شود و درایور بررسی می کند که آیا چاپگر برای چاپ آماده است یاخیر. پس از آن اطلاعات درایور از طریق پورت به چاپگر ارسال شده و چاپگر بخشی از اطلاعات را داخل بافر که حافظه آن بین 15 کیلوبایت تا 16 مگابایت است ذخیره می کند. اگر مدت زمانی، چاپگر بیکار باشد عملیات پاک سازی هد به طور خودکار صورت میگیرد که به آن Clean Cycle می گویند و پس از آن چاپگر برای چاپ  درخواست های جدید، آماده می شود. سپس موتور stepper به وسیله مدار کنترل کننده برای تغذیه کاغذ فعال می شود و غلتک ها حرکت می کنند و کاغذ به درون چاپگر کشیده می شود. بعد از آن موتور stepper به وسیله تسمه، باعث به حرکت درآمدن دستگاه هد در طول صفحه می شود و جوهر به وسیله افشانک ها به طول کاغذ تزریق می شود. این کار تا کامل شدن چاپ تمام صفحه تکرار می شود. مدت زمانی که طول می کشد تا یک صفحه چاپ شود در چاپگرهای رنگی متفاوت است. در چاپگرها برای مشخص کردن تعداد چاپ صفحات در دقیقه، از واحدی به نام PPM استفاده می شود و این مقدار در پرینتر رنگی، سیاه و سفید و… متفاوت است. هد چاپگر بعد از تمام شدن چاپ برای جلوگیری از آسیب های احتمالی و حرکت های تصادفی پارک می شود.

مزایای پرینتر رنگی جوهر افشان

  • قیمت پایین تری نسبت به پرینتر های لیزری دارند و کارتریج جوهر آنها ارزان تر از کارتریج تونر است.
  • برای چاپ تصاویر مناسب است.
  • در ترکیب رنگ ها نسبت به پرینتر های لیزری عملکرد بهتری دارند.
  • نگه داری از پرینتر های جوهرافشان به دلیل کوچک بودن، راحت تر است.
  • کارتریج های جوهری آن دوباره قابل پر کردن می باشد.
  • می توانند بر روی انواع کاغذها و حتی بعضی از پارچه ها چاپ انجام دهند.

چاپگر رنگی

پرینتر لیزری

پرینتر لیزری برای چاپ تصاویر ومتون از نور یا لیزر استفاده می کند و دارای مخزن پودر به نام تونر است. هنگاهی که چیزی را چاپ می کنید، کامپیوتر داده های الکترونیکی بسیار زیادی را از چندین مگابایت تا میلیون ها کاراکتر را به پرینتر لیزری می فرستد. مدار الکتریکی که در پرینتر وجود دارد معنی این داده ها را می فهمد و می داند که به چه شکلی روی صفحه ظاهر شوند. پرینتر لیزری  به کمک الکتریسته ی ساکن کار می کند و یک استوانه چرخان الکتریسیته را بوجود می آورد. اشعه نازک لیزر به این استوانه تابیده می شود و یک صفحه با بارهای مثبت  و منفی به شکل آن متن یا تصویری که می خواهیم پرینت شود تشکیل می شود. آن نواحی از صفحه که دارای بار منفی است، پودر های تونر با بار مثبت را جذب می کند و کاغذ عبور داده می شود تا تصویر یا متن بوجود آید. بعد از آن کاغذ از غلتک های داغ عبور میکند تا  پودرها سوخته ودائمی شوند. در پرینتر های لیزری رنگی برای اینکه رنگ های مختلف باهم مخلوط شوند چند مرحله برای اینکار وجود دارد.

چاپگر کنون

سرعت بالا و قیمت مناسب پرینتر های لیزری سیاه وسفید باعث شده تا مورد استفاده برای شرکت ها، ادرات و حتی کاربران خانگی نیز باشد. اما پرینتر های لیزری رنگی به دلیل قیمت بالایی که دارند بیشتر مورد استفاده  کاربرانی است که نیاز به چاپ تصاویر با کیفیت بسیار بالایی دارند. داشتن قابلیت Adobe post script در بسیاری از پرینتر های لیزری وجود دارد که برای طراحان گرافیک مناسب است. استفاده از زبان PCL  شرکت HP وتبدیل اطلاعات دیجیتالی به یک فایل تصویری نوع Bitmap  از دیگر ویژگی های این نوع پرینتر هاست.

پرینترهای لیزری شبیه دستگاه های کپی عمل می کنند و در واقع از روی دستگاه های کپی ساخته شده اند.

شرکتهای سرشناس HP, Brother, Canon  از جمله شرکت های تولید کننده پرینترهای لیزری می باشند.

پرینترهای لیزری در دو نوع تک کاره وچند کاره عرضه می شوند.

چاپگر اچ پی

پرینترهای تک کاره فقط عملیات پرینت انجام می دهند ولی پرینترهای چند کاره علاوه بر پرینت عملیات اسکن ، کپی و یا فکس را هم انجام می دهند.

پرینترهای لیزری قدیمی برای اتصال به کامپیوتر فقط دارای درگاه  USB بودند ولی چاپگرهای جدیدتر از درگاه شبکه Ethernet و اتصال بی سیم Wi fi برای به اشتراگ گذاری داده ها استفاده می کنند. این نوع پرینترها قابلیت چاپ دورو Duplex را دارند که از مصرف کاغذ زیاد جلوگیری می کند. از دیگر ویژگی ها می توان به تغذیه خودکار ADF پرینتر های لیزری اشاره کرد. با قرار دادن برگه ها روی سینی تغذیه خودکار، دستگاه به صورت اتوماتیک برگه ها رایکی پس از دیگری وارد دستگاه و کپی می کند. ظرفیت سینی کاغذADF  بسته به مدل چاپگر، تا 50 برگ است.

کیفیت و وضوح چاپ این پرینترها معمولا 600 dpi است. که در مدل های متفاوت بسته به نوع فناوری چاپ فرق دارد و سرعت چاپ در اکثر مدل ها بین 10 تا 30 برگ در دقیقه است.

پرینترهای لیزری به طور کلی به دو دسته پرینترهای لیزری رنگی و سیاه سفید تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح این دو دسته می پردازیم.

مزایای پرینتر لیزری

  • دارای سرعت چاپ بالایی هستند.
  • برای میزان چاپ زیاد مناسب است.
  • متن سیاهی که چاپ می کنند، بدون نقص و دقیق است.
  • در مدت زمان طولانی هزینه کمی برای کاربر دارد.
  • نسبت به چاپگرهای جوهر افشان عمر بیشتری دارند.

پرینتر لیزری رنگی

پرینتر لیزری رنگی مناسب برای چاپ کاتالوگ، بروشور، اشکال گرافیکی و عکس های محدود می باشد. کیفیت چاپ تصاویر پرینتر لیزری رنگی به پای کیفیت چاپ پرینتر جوهر افشان نمی رسد و بهتر است که اگر کیفیت عکس برایتان اهمیت دارد از از این نوع پرینتر استفاده نکنید. این پرینترها قادر به چاپ 6 تا 8 صفحه متن و 1 تا 3 صفحه تصاویر در دقیقه هستند و برای افراد و سازمان هایی مناسب است که نیازمند چاپ رنگی متون و تصاویر هستند. کاربران خانگی به دلیل گران بودن به ندرت از این چاپگرها استفاده می کنند. از معایب این پرینترها می توان به قیمت بالای دستگاه و شارژ مجدد یا تعویض کارتریج آن اشاره کرد.

چاپگر سامسونگ

پرینتر لیزری سیاه و سفید

پرینتر لیزری سیاه و سفید برای چاپ متون مانند چاپ اسناد، نامه ها وبرگه های سیاه و سفید مناسب است و از نظر قیمت، کیفیت و سرعت جزء بهترین ها محسوب می شود. بیشترین استفاده از این چاپگرها در منازل وادارات است. سرعت چاپ این پرینترها بین 18 تا 60 صفحه در دقیقه است.

تفاوت پرینتر های لیزری  با پرینتر های رنگی

چاپگرهای لیزری قادر به چاپ 15 تا100 برگ در هر دقیقه می باشند و مناسب نیازهای شرکت ها هستند ولی چاپگرهای رنگی تا 16 برگ در دقیقه را به طور میانگین چاپ میکند. پرینترهای لیزری سرعت بالایی نسبت به رنگی دارند به همین دلیل توان چاپ صفحات بیشتری را هم دارند. چاپگرهای لیزری تک رنگ مناسب برای چاپ متن واسناد، پرینترهای رنگی لیزری مناسب برای متن، اسناد و چاپ تصاویر است. که بهتر است برای چاپ عکس از پرینتر رنگی استفاده کرد زیرا کیفیت بهتری دارند. هزینه خرید پرینتر لیزری نسبت به رنگی بالاتر است. برای انتخاب بین دو نوع پرینتر رنگی و لیزری همه چیز بستگی به نیاز کاربر دارد. اگر نیاز شما در حد معمولی است و حجم کاری بالایی برای چاپ متن و تصاویر ندارید استفاده از پرینترهای رنگی برای شما مناسب تر است ولی اگر حجم کار بالایی دارید و در کمترین زمان میخواهید چاپ انجام دهید استفاده از پرینترهای لیزری برای شما مناسب تر است. پرینترهای رنگی برای پخش جوهر بر روی کاغذ از افشانک ها استفاده می کنند  و پرینتر های لیزری برای ایجاد خروجی برروی کاغذ از الکتریسیته ساکن، حرارت و جوهر (تونر) استفاده می کنند. سرعت چاپ، کیفیت چاپ، ظرفیت چاپ، امکانات شبکه ای، اندازه و وزن چاپگر و تعداد صفحاتی که کارتریج پرینترچاپ می کند از جمله امکاناتی است که قبل ازخرید پرینتر باید در نظر گرفته شود که در نوع ومدل های مختلف ، متفاوت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.